آژانس مسافرتی گشت رویایی صدفشرکت گشت رویایی برگزار کننده تورهای اقساطی 12 ماهه در تمامی مسیرها..
از من بپرسید!
کد امنیتی

موزه اورارتو - موزه وان

نویسنده : تیم تولید محتوای گشت رویایی

شهر وان به عنوان صحنه رویدادهای مهم و جهت بخش تاریخ شناخته می شود و توانسته است ردپای تمدن هایی که در این خاک زندگی می کنند را تاکنون در خود جای بدهد. تمدن اورارتویی، که یکی از مهمترین تمدنها است و وان را به عنوان پایتخت خود انتخاب کرده بود، آثار باقیمانده از آن را در موزه وان به نمایش می‌گذارد. این آثار درباره فرهنگ، عقاید دینی و هنر تمدن اورارتویی و تاریخ شهر وان شواهدی از برجستگی تاریخی این منطقه هستند.


فرهنگ اورارتویی

فرهنگ غنی وان، که نقطه تلاقی تمدنهای مختلف بوده است، بیشتر به دلیل میراثی که از این تمدن‌ها باقی مانده است، است. یکی از این تمدن‌ها که هنوز هم اثرش در صنایع دستی وان مشهود است، تمدن اورارتویی است. این تمدن در قرن نهم پیش از میلاد در این منطقه نمایان شد و وان را به عنوان پایتخت خود انتخاب کرد. اورارتوها در معماری، فناوری، هنر و فلزکاری پیشروان عصر خود بودند. موزه وان مکانی است که امکان شناختن تمامی جنبه‌های این تمدن را فراهم می‌کند و آثار تمدن‌های دیگری که شهر تاریخی وان به دیده آورده است را نیز به نمایش می‌گذارد.

نمای شیشه ای از موزه وان از بیرون

این موزه با مساحتی بالغ بر ۱۳ هزار متر مربع و ۲۳ سالن، هزاران اثر نادر دارد که بازدیدکنندگان را به سفری در تاریخ وان می‌برد. سیر تاریخی موزه با آثاری از دوران پارینه‌سنگی، ۵۰۰ هزار سال پیش، آغاز می‌شود و بر دوران اورارتویی تمرکز دارد. آثار به دست آمده از حفاری‌های وان و مناطق اطراف آن به دانش ما درباره هنر، زندگی اجتماعی و فرهنگ اورارتویی‌ها افزوده‌اند. همچنین شهر وان برای تمدن‌های روم، بیزانس، سلجوقی، آق قویونلوها، قره قویونلوها و عثمانی‌ها نیز اهمیت داشته است.


موزه اورارتو کجاست؟

آدرس: Yalı, 65140 İpekyolu/Van, Türkiye برای دیدن آدرس موزه در گوگل مپ و دسترسی های اطراف کلیک کنید.


ایالت پادشاهی اورارتو

اورارتو یکی از پادشاهی هایی است که از چندین هزاره اول پیش از میلاد بوده است. دولت هایی که پس از نابودی دولت هیتی ها در حدود 1200 سال قبل از میلاد در آناتولی (ترکیه امروزی) به وجود آمدند و روز به روز پیشرفت کردند (فریجیا، تابال و لیدیا). 

این ایالت ها پادشاهی هایی بودند که هر کدام زبان، قومیت، مذهب و فرهنگ مادی خاص خود را داشتند. آشوریان بین النهرین در کتیبه های خود از اورارتوی ها به عنوان دشمنان شمالی خود از قرن یازدهم تا هفتم قبل از میلاد یاد می کنند. با این حال، اولین سند مکتوب شناخته شده اورارتویی، کتیبه ای صخره ای در وان (توشپا باستان)، اولین اشاره به این ایالت را ثبت می کند. در آنجا آمده است که اورارتو توسط پادشاهی به نام ساردوری (حدود 840-830 ق. م.) اداره می شد و از خدای مذکر به نام هالدی، خدای برتر در طول تاریخ اورارتویی نام می برد. مرکز اورارتو در شرق آناتولی، در اطراف دریاچه وان قرار داشت. 

پایتخت، توشپا، در ساحل شرقی دریاچه، بر روی یک صخره بلند و کشیده قرار داشت. در اواخر قرن نهم قبل از میلاد، این ایالت به سمت شمال به قفقاز گسترش یافت، جایی که حضور اورارتویی ها در مکان هایی مانند کارمیر بلور و آرماویر، در ارمنستان کنونی ایجاد شد. اورارتویی‌ها همچنین از میان کوه‌های مهیب زاگرس به سمت شرق به سمت شمال غربی ایران حرکت کردند، جایی که بسیاری از متون صخره‌ای و مکان‌های مختلف - مانند حسنلو، آگراب تپه و بسطام - از فتوحات و دستاوردهای محلی آنها خبر می‌دهند.

آثار باستانی به جای مانده از سلسله اورارتو
چند مورد از آثار بجای مانده از اورارتو 

 از قرن نوزدهم و تا به امروز، بسیاری از محوطه‌های اورارتویی حفاری و مطالعه شده‌اند. واضح است که این مکان ها به عنوان مراکز اداری برای جمع آوری مالیات و کنترل و حفاظت از منطقه محلی عمل می کردند. آنها یک فرماندار منصوب و کارکنان نظامی و مدنی او و همچنین پادشاه اورارتویی را در هنگام سفر در خود جای دادند. سایت ها تعدادی ویژگی مشترک دارند.
بیشتر آنها به تازگی بر روی ارتفاعات ساخته شده اند، نه بر روی تپه های قدیمی تخریب شده شهر. برخی مانند توشپا و آیانیس در شرق آناتولی و بسطام در ایران موقعیت برجسته و حتی چشمگیری داشتند. بیشتر مکان‌ها دارای یک معبد خوش‌ساخت واقع در بالاترین نقطه، و همچنین تعدادی انبار بزرگ شامل ردیف‌هایی از ظروف بزرگ برای ذخیره‌سازی نفت و غلات، و دیوارهای استحکاماتی عظیم و خوش‌ساخت بودند. یک شهر بیرونی که در آن سربازان، کشاورزان، صنعتگران و دیگران زندگی می‌کردند، از حفاری‌ها در محل آیانیس، مشرف به شمال دریاچه وان، شناخته شده است. برخی از گورستان های اورارتویی پیدا شده است، اما تنها مقبره نخبگان حفاری شده مربوط به اواخر قرن هشتم قبل از میلاد است.

نمای داخلی از موزه اورارتو واقع در شهر وان، مجسمو دو است و یک تندیس بزرگ

 به عنوان مثال در Altıntepe، در آناتولی، که در آن یک دیگ بزرگ با چهار دسته سر گاو کشف شد. اورارتویی ها سیستم نوشتاری به خط میخی آشوری را اقتباس کردند و کتیبه سردوری اول که در بالا به آن اشاره شد، به زبان آشوری نوشته شده است. پسرش ایشپوینی (حدود 830-810 قبل از میلاد) و فرمانروایان بعدی همگی به زبان اورارتویی (با زبان هوری غیرهندواروپایی و غیر سامی منزوی مرتبط است) می نوشتند. نمونه‌های بسیار کمی از نوشته‌ها روی لوح‌های گلی وجود دارد، اما حدود 500 کتیبه سنگ‌تراشی شده در سرتاسر سرزمین‌های وسیع اورارتویی و همچنین کتیبه‌هایی بر روی صدها شی شناخته شده‌اند. در گذشته لشکرکشی‌ها، مراسم مذهبی، نام خدایان بسیاری در پانتئون اورارتویی و فعالیت‌های کشاورزی، ساختمانی و آب‌رسانی ثبت شده است. در نیمه دوم قرن هفتم قبل از میلاد، هر مکان اورارتویی که از کاوش‌های آناتولی، ایران و قفقاز شناخته می‌شد، ویران شد و بر اساس شواهد مصنوع، از نظر زمانی به یکدیگر نزدیک شدند. تاریخ دقیق این اقدام گسترده سازماندهی شده و هویت عاملان هنوز در دست بررسی است. برخی از محققان احتمال داده اند که دشمن، سکاهای کوچ نشین و/یا مادها بوده اند.


دسترسی های اطراف موزه اورارتو

موزه وان هتل الیت ورد وان پارک آبی چاقداش مرکز خرید AVM وان رستوران ارگوک گچ کباب


اگر به شهر وان سفر می کنید حتما از خانه های قدیمی وان دیدن کنید.


gashteroyayi.com

ثبت دیدگاه
نظرات کاربران